Izlazak na testnu stazu razvojnog centra u Weissachu započinje vremensku vožnju unazad u 1999. godinu. LMP 2000 je tada bio dizajniran da pobijedi na Le Mansu. Međutim, tokom same razvojne faze, kompanija odlučuje da zbog troškova obustavi projekt nakon njegovog završetka. Nakon samo 78 pređenih testnih kilometara, vozilo je prekriveno platnom i odloženo na više od dva desetljeća. Sve do trenutka kada tim Porsche Heritage i muzeja ponovno oživljava LMP 2000, oko kojeg su se razvile brojne legende. 25 godina kasnije, mnogi svjedoci tih vremena ponovo se okupljaju, a za volanom je Allan McNish, kao i 1999. godine.

„Projekt srca“ – ova riječ stalno se ponavlja u razvojnim centrima u Weissachu kada se spominje LMP 2000. Vozilo koje do danas nije prešlo niti jedan krug u trkačkoj upotrebi, nije napustilo odgovorne osobe tokom posljednja dva i pol desetljeća. Povodom 25. godišnjice testiranja od 2. i 3. novembra 1999. godine, tim Porsche Heritage i muzeja ponovo je učinio automobil spremnim za upotrebu. Za volanom je Allan McNish, koji je 1999. godine obavio posljednju vožnju s trkaćim automobilom. Dok 54-godišnji McNish prelazi prve krugove na testnoj stazi dužine 2,88 kilometara, uz njega prati tim, koji je većinom bio uključen u projekt sa internim imenom „9R3“ prije četvrt stoljeća, među njima: Norbert Singer, tadašnji trkački inženjer, šef motorsporta Thomas Laudenbach, tadašnji inženjer motora, i Herbert Ampferer, bivši direktor trkačkog odjela. Također, događaj prate: Armin Burger, koordinator za povijesni motorsport, Traugott Brecht, tehnički nadzornik za povijesni motorsport, Timo Bernhard, pobjednik Le Mana i ambasador brenda, Steffen Wolf, inženjer u području sustava za upravljanje motorom, te Alexander E. Klein, direktor Heritage operacija i komunikacija.

Za svakog pojedinca, LMP 2000 je više od samo vozila. To je poglavlje njihove lične Porsche historije. Ono što ih sve povezuje su priče o projektu iz srca. O trkaćem automobilu koji nikada nije učestvovao u trci, koji nema priču o uspjehu i koji na brzinomjeru ima manje od 80 kilometara. Razvijen za Le-Mans prototip klasu LMP900, u skladu s pravilima, težina mu ne prelazi 900 kilograma. Cilj je bio ukupna pobjeda na 24-satnoj trci Le Mans. Nema manje impresivna od cilja su činjenice: više od 600 KS, V10 atmosferski motor, zapremina 5,5 litara.

Emocionalno putovanje na testnoj stazi u Weissachu

„Fantastično! Osjećam se kao da sam upravo otputovao 25 godina unazad“, kaže pobjednik Le Mansa, McNish, nakon što je završio svoje prve testne krugove u LMP 2000. „Osmijeh na licima prisutnih ovdje je isto toliko impresivan kao i zvuk motora na dugoj ravnici, koji se gotovo osjeća kako se gradi iza vas“, sažima rođeni Škot. Kao vozač Porschea, prvi put je vozio trkaći automobil 3. novembra 1999. godine, tada sa 29 godina – na hladnih 8,6 stepeni Celzijusa i uz vlagu od 68 posto. Tog dana, uprkos gumama koje nisu postigle pravu temperaturu, postigao je maksimalnu brzinu od 302 km/h i prešao 60 kilometara, uključujući i rekordni krug. Dan prije, Bob Wollek, koji je preminuo 2001. godine, već je odradio prve kilometre. Zajedno su za dva dana donijeli LMP 2000 do 78 pređenih kilometara. „Bob bi sigurno volio biti ovdje danas i doživjeti ovaj trenutak“, kaže McNish.

Za sve prisutne, činilo se kao da je LMP 2000 bio katapultiran u sadašnjost, komad žive motorsport povijesti. Dok McNish još uvijek oduševljeno priča kako se osjeća kao da nikada nije ni otišao nakon tog novembarskog srijede 1999. godine, Timo Bernhard se prisjeća svog ličnog trenutka sa LMP 2000: „Vidio sam auto i zamislio kako bi bilo da jednog dana mogu voziti“, kaže on. Nedugo prije toga, kasniji pobjednik Le Mansa, tada 18-godišnji Bernhard, potpisao je svoj ugovor kao Porsche Junior. „Veoma sam ponosan što 25 godina kasnije mogu odraditi nekoliko testnih krugova s ovim trkaćim automobilom“, zaključuje Bernhard. „LMP 2000 je zračio velikim povjerenjem. V10 motor je bio nevjerojatno glatka, vozilo je izuzetno lagano i agilno, s puno aerodinamičkog potiska. Gotovo linearni prijenos snage je fantastičan, a zvuk nevjerojatan“, opisuje 43-godišnjak. Za njega, otvoreni kokpit i pogled koji on omogućava donose osjećaj slobode. „Bila mi je velika čast i osjećalo se kao da smo nastavili pisati priču.“

Suradnja s motorsport timom iz Formule E

Godinama je sazrijevala ideja o obnovi LMP 2000. Za tim Porsche Heritage i muzeja, restauracije su više od vremenskih putovanja kroz povijest kompanije – one su, prije svega, tehnička projekata u kojima se povijesna vozila ponovo stavljaju u funkciju ili održavaju uz pomoć novih metoda. „Svaki put kada sam vidio LMP 2000 prekriven u muzejskoj skladištu, sjetio sam se izlaska iz 1999. godine“, priča Armin Burger. „Na kraju smo se brzo složili da oživimo trkaći automobil tačno za njegov rođendan“, dodaje Alexander E. Klein. Čak ni za direktora Heritage operacija i komunikacija, LMP 2000 nije nikada pao u zaborav. „Mnogi su me već pitali da li taj legendama ovijen automobil zaista postoji i ako da, gdje je nestao“, kaže Klein o tajnom projektu iz 1998. i 1999. godine.

Vratili su se u Weissach, a Burgerov kolega, Traugott Brecht, počinje postupno uklanjati dijelove karoserije crnog trkaćeg automobila. „Pažljivo smo radili sve do motora i jednog dana odlučili napraviti prvi ‚Fireup‘“, prisjeća se Burger. Trenutak prvog pokretanja motora bio je uzbudljiv – i svih deset cilindara radilo je savršeno. Nakon toga, tim se posvetio mjenjaču, koji je već 1999. godine predstavljao veliki izazov. „Ponovno pokretanje mjenjača bilo je jedan od najvećih zadataka u posljednjim mjesecima“, objašnjava Burger i pokazuje na originalni volan s polugicama za mjenjač.

„Pronašli smo četiri računarska modula i pokušali im pristupiti putem starog računara“, objašnjava Steffen Wolf. Inženjer u sektoru sustava za upravljanje motorom u Porsche Heritage i muzeju pomaže timu da ponovo pokrene V10 motor, koji je nekoć bio planiran kao konkurentan motor za budućnost. Wolf je dio uspješne priče Porsche 919 Hybrid. Ono što ga pokreće je stalno povećanje učinkovitosti, izazov da iz postojećeg izvlači najbolje moguće performanse. „Tko je jednom čuo V10 motor, zna da je to prava jeza. Taj snažni zvuk u leru, prvi udarac gasa koji brzo podiže malu momentnu masu“, priča Wolf, potpuno oduševljen. Bez datoteke koja opisuje računarske module, određivanje i očitavanje signala postalo je Sisifov posao. „Dakle, trebali smo računarski modul koji reagira na signal sa polugice na volanu i potom aktivira mjenjač. Pošto polugica za promjenu brzina nije bila moguća, moralo je biti postavljeno tako da prebacivanje brzina bude povezano s pritiskanjem spojke“, objašnjava Wolf.

Zajedno s partnerima iz kompanije Bosch, kao i Timo Flammerom, Christophom Abrahamom i Robinom Maurerom iz motorsport i Formula E odjela Porschea, tim Porsche Heritage i muzeja intenzivno radi na rješenju. Računarski modul iz Formule E sada prenosi signal za promjenu brzine s polugice na mjenjač. „Pokrenuli smo motor i, kada smo imali dovoljno hidrauličkog pritiska, pritisnuli spojku, povukli polugicu i tako ubacili brzinu“, prisjeća se Burger trenutka kada je znao da je izlazak na stazu u bliskoj budućnosti postao realan.

V10 motor LMP 2000 temelji se na ranijem Porscheovom motoru iz Formule 1 – visokofrekventnom 3,5-litarskom motoru s pneumatskim upravljanjem ventila. Za upotrebu u Le Mansu, odgovorni su modificirali motor koji je prvobitno bio dizajniran za kratke staze. Wolf se često prisjeća svog trenutka s LMP 2000, a i on koristi riječi „projekt srca“ i „čast“ kad govori o obnovi vozila i izlasku na stazu u sadašnjem vremenu. „Od kada sam počeo raditi u Porscheu 2012. godine, čuo sam mnogo priča o ovom vozilu. Tek godinama kasnije vidio sam ga u skladištu, pažljivo prekrivenog krem-svilenom tkaninom. Danas, doživjeti kako opet vozi, ne može se opisati.“

Izlazak na stazu kao pozdrav i oproštaj u isto vrijeme

Za Norberta Singera, LMP 2000 s karbonskim šasijama također je projekt srca. Prisjeća se 1998. godine, kada je ideja o ovom vozilu rođena. Tada je iskusni trkački inženjer sa svojim timom i Porscheom 911 GT1 ‘98 ostvario dvostruku pobjedu na 24-satnoj trci Le Mans. „Vratili smo se u Weissach i razmišljali da li bismo sljedeće godine opet krenuli s GT1 ili s LMP-om“, kaže Singer. Brzo je donesena odluka u korist prototipa, koji manje troši gume, štedi gorivo i omogućava tri umjesto dva stint-a – koncept koji je obećavao manje ulaza u boks i time uštedu dragocjenog vremena. „Kako je vrijeme do 1999. bilo prekratko, planirali smo LMP za 2000. godinu“, priča trkački inženjer koji je u Porscheu stekao nadimak „Gospodin Le Mans“. Singer, koji je prije nekoliko dana napunio 85 godina, bio je uključen u 16 od ukupno 19 pobjeda Porschea na Le Mansu. „Odlučili smo se za 10-cilindrični atmosferski motor umjesto turbo motora i za otvoreno vozilo koje iz aerodinamičkih razloga omogućava veći downforce“, objašnjava Singer. Međutim, i dok je tim još uvijek imao čvrste planove za sudjelovanje na Le Mansu, projekt je zaustavljen u kolovozu 1999. godine. Sudjelovanje na 24-satnoj trci bilo je odbijeno iz financijskih razloga. Tadašnji izvršni direktor Wendelin Wiedeking odobrio je, međutim, dovršavanje projekta i omogućio izlazak LMP 2000 na stazu. „Izlazak na stazu bio je, u stvari, i pozdrav i oproštaj u isto vrijeme. Bili smo puni radosti – ali i tuge“, zaključuje Singer.

Za Herberta Ampferera, bivšeg šefa motorsporta Porschea, ovaj trenutak također ima posebno značenje. Na dan izlaska 1999. godine nije bio prisutan, no još ga više veseli što je 25 godina kasnije tu. „To je bio apsolutni projekt srca. Sjećam se točno poziva koji sam dobio prije 25 godina dok sam bio na službenom putu: ‘LMP 2000 je upaljen – ali, nažalost, nikada ga nećeš vidjeti kako voziš’“, priča Ampferer. „S LMP 2000 željeli smo pokazati što možemo. Proces razvoja trajao je gotovo 14 mjeseci. Osjećam veliku čast što ga danas, 25 godina kasnije, konačno vidim kako vozi.“ Za razliku od bivšeg šefa motorsporta Ampferera, današnji šef motorsporta Thomas Laudenbach, tada u ulozi inženjera motora, bio je prisutan na rekordnom krugu 1999. godine. „Sjećam se točno kako je Allan izašao iz auta i rekao: ‘Auto ima veliki potencijal’“, kaže Laudenbach.

Izlazak na stazu 25 godina kasnije nije samo tehnički uspjeh za cijeli tim, već i počast svim onima koji su uložili svoje vrijeme, energiju i strast u razvoj ovog vozila. LMP 2000 utjelovljuje suštinu onoga što čini ovu kompaniju: odlučnost da se stalno redefiniraju granice mogućeg i hrabrost da se, unatoč preprekama, ostane vjeran velikim idejama. LMP 2000 je i ostaje „projekt srca“, koji odražava vrijednosti Porschea. Nezamagljen, pun povijesti. Spreman da napokon ispriča svoju priču.

Uvid u izlazak na stazu i povijest ovog projekta pružaju partneri poput Norberta Singera i Allana McNisha u dvodijelnom filmu. Prvi dio već je dostupan na YouTubeu, drugi dio bit će objavljen 7. decembra 2024. godine.