Razgovarala: Elma Hodžić
Foto: Ermin Okerić

Pripreme za svečano otvorenje novog Porsche Sarajevo prodajno-servisnog centra su u punom intenzitetu. Ovaj monumentalni kompleks, predstavlja ključnu tačku za brendove Volkswagen, Audi, SEAT, CUPRA, Škoda, Porsche i MOON. Novi Porsche Sarajevo prodajno-servisni centar je u arhitektonskom smislu simbioza najnovijih tehnoloških rješenja i atraktivnog dizajna, koja prati trenutne ekološke standarde i zahtjeve elektromobilnosti.

Kompleks koji se prostire na površini od 5.611m2, smješten je u Blažuju te nudi brojne inovacije i prednosti za korisnike i partnere na jednom mjestu. O novom centru, kao i o izazovima u procesu realizacije ovog projekta, razgovarali smo s Alexom Vaszijem, generalnim direktorom kompanije Porsche Sarajevo. U ovom intervjuu, gospodin Alex Vaszi će nam otkriti šta ga je motiviralo da pokrene ovako značajan projekat upravo u Sarajevu. Također, osvrnut ćemo se na to kako otvaranje novog centra utječe na lokalnu ekonomiju i razvoj poslovanja, te kakve su reakcije lokalne zajednice na novi Porscheov dom u Sarajevu.

Posjedujete impresivno iskustvo rada u različitim regijama i tržištima. Kako je to bogato iskustvo utjecalo na Vaš pristup upravljanju i razvoju Porscheovih projekata na Balkanu? Šta Vas je motiviralo da pokrenete ovako monumentalan projekat upravo u Sarajevu?

Postojala je jaka potreba na tržištu koja je diktirala razvoj ovakvog projekta upravo u Sarajevu. Porsche BH je važan dio velike Porsche grupe. Vjerujem da možete zamisliti da nije bilo lako realizirati ovakav projekat u Sarajevu. Međutim, grupacija kroz Volkswagen ima određenu tradiciju i bazu na domaćem tržištu. Uz upornost i jasno definiranu koncepciju, uspio sam uvjeriti svoje nadređene da je ovo logičan korak za Porsche. Tržište pokazuje tendenciju razvoja i napretka, a kao grupa, želimo biti dio tog pozitivnog trenda. Nadam se da će i drugi investitori iz susjednih zemalja (Srbije, Crne Gore, Hrvatske) slijediti ovaj primjer. Također, važno je napomenuti da Bosna i Hercegovina ima poveznice s EU i da već ima status u Evropskoj zoni – stoga je ova velika investicija bila prirodan i logičan korak za nas.

Posvećenost kreativnosti i inovacijama

Možete li nam reći nešto o viziji iza razvoja novog Porsche Sarajevo prodajno-servisnog centra? Koji su bili glavni ciljevi i namjere ovog projekta?

Prvo i najvažnije, tržište na neki način određuje standarde objekta. Sam objekat mora ispunjavati zahtjeve brenda, što znači da morate slijediti jasne smjernice o tome što koristiti u korporativnom identitetu. Trebalo je poštovati materijale, boje i ideju iza svakog brenda – i to nije samo u salonu. Radionice također moraju biti opremljene specijaliziranom opremom. Svaki detalj je morao biti usklađen sa zahtjevima proizvođača. To je jedan od glavnih razloga zašto smo morali prilagoditi projekt – da bismo ispunili sve te zahtjeve i stvorili kompleks koji je bolje usklađen s potrebama i svrhom. Na kraju, uspjeh ovog projekta ne leži samo u ispunjavanju tehničkih specifikacija, već i u stvaranju prostora koji odražava našu posvećenost kvaliteti i inovacijama.

Čini mi se da je Vaš poduhvat zaista ozbiljan interdisciplinarni projekat koji podrazumijeva blisku suradnju ljudi iz različitih struka. Znate li slučajno koliko ljudi je radilo na ovom važnom projektu?

Tokom izgradnje smo imali generalnog izvođača radova, ali u ključnim periodima broj zaposlenih na gradilištu varirao je između 40 i 100 ljudi. S obzirom na to da smo morali preseliti čitav naš tim od oko 80 ljudi, kao i nekoliko naših kompanija, izazov je bio značajan. Organizacija takvog preseljenja zahtijevala je detaljno planiranje i koordinaciju kako bismo osigurali da sve funkcioniše besprijekorno. Uprkos složenosti procesa, uspješno smo uskladili sve aspekte preseljenja i izgradnje, što nam omogućava da se sada fokusiramo na pružanje vrhunskih usluga našim kupcima i jačanje našeg brenda u regiji.

Vjerovati u ideju

Koji su bili ključni izazovi s kojima ste se susreli tokom planiranja i izgradnje ovog centra?

Prvo i najvažnije, najveći izazov bio je uvjeriti ljude da je ovaj veliki korak ispravan i važan. To je trajalo mnogo godina, ali sam bio strpljiv i uporan jer sam zaista vjerovao u ideju. Također, projekat je zahtijevao menadžment koji je bio prisutan na terenu takoreći na dnevnoj bazi, kao i stručnjake iz različitih oblasti. Svo moje profesionalno iskustvo je bilo iskorišteno u ovom projektu, budući da sam prisutan ovdje toliko dugo. Već 20 godina sam na Balkanu – bilo je izuzetno korisno imati poveznicu i razumijevanje regiona tokom rada na ovako velikom projektu.

A lokacija? Možete li prokomentarisati odabir lokacije u kontekstu budućeg razvoja Porschea u Bosni i Hercegovini?

Lokacija za mene nije bila toliko specifična. Znam da će lokacija svakako biti komentirana, ali generalni trend je da se ovakvi objekti grade izvan gradskih centara. Dok sam tražio zemljište, istraživao sam koji dijelovi grada će imati potencijal za razvoj. Činilo mi se potpuno logično da će se ovaj dio grada razvijati u budućnosti. West Gate centar je već napravio značajnu promjenu u ovom području i grad se sve više širi u tom pravcu. Ova lokacija nam je omogućila da budemo dio tog razvoja i doprinesemo napretku cijelog područja.

Važno je djelovati

Porsche je akcenat stavio na ekološku održivost u procesu razvoja novog centra. Centar posjeduje napredne tehnologije kao što su geotermalno grijanje i hlađenje. Možete li objasniti zašto je Porsche odabrao ovakav pristup? Možete li, molim Vas, detaljnije opisati inovacije u servisnim i popravnim sadržajima centra, posebno u vezi s održavanjem visokovoltažnih baterija?

Najvažnija stvar tokom realizacije projekta je implementacija ESG strategije naše grupacije. Ne samo da govorimo o tome, već i aktivno provodimo ESG principe. Tokom izgradnje nisam mnogo govorio jer sam nastojao primjerom pokazati da ovakav pristup može biti uspješan i u Bosni i Hercegovini. Kada smo gradili novi objekat, bilo je važno ugraditi solarnu energiju. Instalirali smo nekoliko brzih punjača snage 300 kilovata, što je veoma praktično i efikasno za savremene korisnike. Imamo oko 20 punjača i svi parkirni prostori su pripremljeni za eventualno proširenje. Nulta emisija i elektromobilnost su ključni dijelovi naše misije – ali zelena energija je jednako važna. U kompleksu postoji sistem toplotnih pumpi koji pomaže u grijanju i hlađenju objekta, ovisno o godišnjem dobu. Također, praonica koristi reciklažu vode, pri čemu se oko 80% vode ponovo koristi u procesu pranja. Upravljanje otpadom je također prisutno u kompleksu, o tome se vodi računa svakodnevno. Planiramo dodati još jedan dio zgrade koji će u budućnosti postati centar za visokovoltažne baterije. To bi nam omogućilo ne samo popravku baterija, već i edukaciju o različitim vrstama aktivnosti u ovom području.

Kako je otvaranje ovog centra utjecalo na lokalnu ekonomiju u Bosni i Hercegovini, posebno u smislu zapošljavanja i razvoja poslovanja?

Izuzetno sam ponosan što sam, zajedno sa svojim timom, ovaj projekat završio. Tokom rada na projektu, imao sam mnogo razgovora sa svojim ljudima. Rekao sam im: „Sada imate okruženje poput onog u Austriji ili Njemačkoj. Donio sam Austriju i Njemačku u Sarajevo, što znači da morate prilagoditi svoje ponašanje i stavove novom radnom okruženju.“ To je, po mom mišljenju, važan aspekt razvoja i utjecaja.

Mislim da ovaj projekat pokazuje da je moguće realizirati velike projekte u našoj zajednici. Kada razgovaram s lokalnim ljudima, često me obeshrabruju govoreći da su velike priče moguće samo u inostranstvu. Smatram da moramo pažljivo gledati i djelovati u “svojoj bašti”. Ovo je, potpuno sam svjestan, međunarodna tema o kojoj možemo i trebamo otvoreno razgovarati – ali kao investitor sam naučio koliko je važno ne samo žaliti se, već preuzeti inicijativu i djelovati. Ako čekate, nećete postići svoje ciljeve. Morate preuzeti inicijativu. Ponosan sam što smo završili ovaj projekat – i znam da je ključ uspjeha u preuzimanju inicijative. Želim pokazati i lokalnoj zajednici da je u Sarajevu moguće ostvariti sve što zamislite. Bosna i Hercegovina je dio evropske zajednice, ne samo geografski, već i kulturološki. Kroz ljude i njihove nevjerovatne sposobnosti, pokazujemo da smo povezani sa svjetskim vrijednostima i standardima. Mislim da ovakvi dobri primjeri, poput našeg projekta, daju nadu i pokazuju da su velike stvari moguće i ovdje. Kroz konkretne uspjehe, šaljemo poruku da možemo ostvariti ambiciozne ciljeve i razvijati se.

U susret velikom otvorenju

Radujete li se velikom otvorenju novog Porsche Sarajevo prodajno-servisnog centra? Kakvi su bili komentari lokalne zajednice do sada?

Bilo je puno čestitki, što zaista cijenim, ali moram biti iskren i reći da sam još uvijek u radnom režimu. Kada smo se preselili u novi objekat, bilo je izazovno prilagoditi se funkcionalnom i organizacijskom toku. I dalje radimo na optimizaciji procesa i prilagođavanju našeg pristupa kupcima. Možda će nakon otvaranja biti više prilike za nastavak i unapređenje projekata. Trenutno se fokusiramo na usavršavanje svih aspekata rada kako bismo osigurali da sve funkcioniše besprijekorno i da pružimo najbolju moguću uslugu našim korisnicima.

Gledajući unazad na završetak izgradnje novog Porsche Sarajevo prodajno-servisnog centra, na šta ste najponosniji i kako vidite ulogu centra u oblikovanju Porscheove budućnosti u regiji? Koji savjet biste dali drugim kompanijama koje planiraju investirati i razvijati slične velike, inovativne projekte na tržištima u razvoju?

Veoma volim ono što radim i imao sam privilegiju da budem aktivan u mnogim zemljama. Dugogodišnji boravak ovdje, što je zaista neuobičajeno za stranca, omogućio mi je da razvijem neke ideje koje su postale moja misija. Najvažnije je razmišljati dugoročno i biti uporan. Nije dovoljno samo sanjati; potrebno je raditi kako biste prevazišli sanjara u sebi. Naučio sam da ljudi u Bosni imaju dugoročno razmišljanje, što u neobaveznoj komunikaciji nazivamo “polako” – perspektivu koja gleda na dugoročne ciljeve. Samo zapamtite: što je cilj veći, to su i prepreke veće. Uz upornost i planiranje, možemo prevazići te izazove.

Kao dio Porsche grupe, volimo raditi, a kada nešto završimo, onda to s ponosom predstavljamo. Ovaj projekat želimo koristiti kao primjer onoga što je moguće postići. Smatramo da može poslužiti kao motivacija i inspiracija za druge. U našem neposrednom okruženju imamo konkurenciju koja, zapravo, predstavlja dodatnu motivaciju. Važno je izaći iz “uspavanog” režima; sve je moguće ako ste aktivni i usmjereni na svoje ciljeve. Konkurencija nas podstiče da stalno napredujemo i da ne prestajemo s inovacijama. Važna digresija: ovaj projekat je dvocifrena milionska investicija izražena u eurima. To može poslužiti i kao valjan argument koji pokazuje kako Porsche BH vidi važnost ove zemlje unutar grupacije i regiona. Ujedno, Porsche BH ima obavezu da postavlja trendove, da djeluje i pokaže da su pozitivne promjene moguće.