Emocija crte: Izložba i promocija knjige Amele Hadžimejlić u Galeriji Akademije likovnih umjetnosti u Sarajevu
Amela Hadžimejlić, autorica knjige "Emocija crte"
Promocija knjige “Emocija crte” autorice Amele Hadžimejlić i izložba bh. akademskih grafičarki i grafičara održat će se u srijedu, 25. septembra s početkom u 19:00 sati, u Galeriji Akademije likovnih umjetnosti u Sarajevu.
Izložba “Emocija crte”, koja će trajati od 23. septembra do 3. oktobra, obuhvata djela autorica i autora predstavljenih u knjizi: Dževada Hoze, Salima Obralića, Halila Tikveše, Mirsada Konstantinovića, Marine Finci, Admira Mujkića, Renate Papišta, Amera Hadžića, Danisa Fejzića, Denisa Haračića, Edina Durmiševića, Hasana Čakara, Ensara Hadžića, Miralema Brkića, Nande Agić, Salema Pezića, Taide Fitozović, Nedima Šećeragića i Amele Hadžimejlić, kao i prezentaciju dizajna istoimene knjige grafičke dizajnerice Vanese Prodanović Durmišević.
Promotori knjige su prof. dr. Ibrahim Krzović, prof. dr. Edin Pobrić, prof. dr. Dubravka Pozderac Lejlić i književnica Ferida Duraković.
Knjiga “Emocija crte” rezultat je višedecenijskog rada Amele Hadžimejlić, koja se kroz ovu publikaciju fokusira na različite aspekte crteža – od umjetničkog izraza do percepcije i odnosa s promatračem. Ona analizira crtež kao univerzalni oblik komunikacije, ističući njegovu sposobnost izražavanja emocija, ideja i stavova, te doprinos razumijevanju svijeta kroz vizualni jezik.
Izložba i promocija knjige imaju za cilj podizanje svijesti o značaju likovne umjetnosti u društvu, s posebnim naglaskom na crtež kao intimni i izravni umjetnički izraz.
Akademija likovnih umjetnosti Univerziteta u Sarajevu, koja organizira ovu izložbu, uputila je javni poziv školama da organiziraju posjete kako bi učenici stekli dublje razumijevanje likovne umjetnosti te u potpunosti sagledali postavku i značaj svakog izloženog djela. Kroz edukativne posjete, mladi će dobiti priliku da bolje razumiju likovni jezik i kulturu Bosne i Hercegovine. Uz prethodnu najavu dolaska, bit će omogućeno stručno vođenje s objašnjenjima i komentarima za svako djelo, čime će učenici imati jedinstvenu priliku da kroz vizualni doživljaj uče o značaju likovne umjetnosti, kao jednom od temeljnih civilizacijskih stubova i parametara za vrednovanje kulture jednog društva.
“Emocija crte”, promocija knjige uz izložbu, koncipirana je iz potrebe za podizanjem društvene svijesti o postojanju i značaju likovne umjetnosti. Osnovna ideja je revitalizacija kulturološkog značaja i društvene uloge umjetnosti, stvaranje novih generacija recipijenata kulture – buduće publike. Mladi umjetnici i dizajneri sve više se odlučuju za napuštanje sredine u kojoj, u široj društvenoj recepciji i izostanku institucionalne podrške, njihov rad nije adekvatno prepoznat i valoriziran.
Ova akcija na više nivoa, želi skrenuti pažnju javnosti i populaciji mladih pomoći u razumijevanju likovnog jezika, vizualno-kreativnog razmišljanja i pristupa umjetničkom i dizajnerskom djelu. Osnovu čini studija istoimenog naziva koja pristupačnim jezikom i uz veliki broj reprodukcija (biranih primjera različitosti vizualnog izražavanja, u najvećem broju djela savremenih bh. autora) razjašnjava fenomen čovjekove potrebe za vizualnom komunikacijom kroz crtež i obrazlaže umjetnički izraz i percepciju. Koncept izložbe je usmjeren na promotivnu i edukativnu aktivnost.
O knjizi
“Emocija crte” je nastala je kao rezultat višedecenijskog rada, temeljen na iskustvu umjetnice i nastavnice koja je svoje stečeno znanje prenijela brojnim generacijama studenata. Jedinstvenost studije, na kojoj se zasniva projekat, nalazi se u odabiru i komponiranju likovnih primjera za vizualizaciju različitih komponenti i karakteristika crteža koja u paralelnom tijeku ‘na jednoj strani pismo’, a ‘na drugoj slika’ koristi dva jezika, ispisuje iskaz o crtežu i bira likovne primjere za vizualizaciju različitih komponenti i karakteristika crteža, uspostavljajući jednu drugačiju, originalnu tekstualno-vizualnu kompoziciju u kojoj oba govore iz vlastitosti svoga jezika. Brižljiv i promišljen odabir djela, kao i način na koji su u studiji pozicionirana i međusobno raspoređena, te broj i sastav autora (200 reprodukcija i 78 autora u najvećem broju djela umjetnika bh. umjetničke scene), po sebi već nosi vrijednost jednog potpuno autonomnog projekta.
Knjiga se bavi fenomenom crteža, umjetničkog crteža i percepcije, vizualno-umjetničkim iskazom i odnosom s promatračem (doživljaj, razumijevanje, iščitavanje). Uvažavajući sve dosadašnje napisane riječi duge povijesnosti crteža s obzirom da predstavlja prvi oblik čovjekovog iskazivanja sebe, odnosa sa drugim i svijetom kao univerzalni način komunikacije koji nadilazi granice kultura i historijskih razdoblja, čini se da je, unatoč svim uspostavljenim definicijama i ponuđenim iskazima, o njemu još uvijek nedovoljno izrečeno. Osim toga, u umjetničkom izrazu najizravniji i time i najintimniji, za promatrača u doživljaju najsugestivniji, i umjetniku i gledatelju predstavlja podjednak izazov i nagradu jer malo je toga što crtež pokazati ne može, a jednako tako i skriti. Crtež je iskaz emocija, razmišljanja, ideja, stavova, diferencijacije između onoga što gledamo i onoga što vidimo.
Osnovna karakteristika umjetničkog crteža, a o njemu je u knjizi “Emocija crte” primarno riječ, bez obzira na svu iscrpnost informacija, nalazi se u originalnosti umjetnikove ideje i jedinstvenom načinu njezina iskazivanja. Umjetnički crtež vođen je idejom da nije važan neki zadani cilj već način na koji do njega dolazimo, proizišao iz vlastitog iskustva i uvjerenja, on je potraga za onim bitnim, suštinskim, za nutrinom bića crteža i umjetničkoga. Pomoću crteža neposrednije je iskustvo i razumijevanje svijeta koji nas okružuje, utoliko i čini osnovu naše cjelokupne komunikacije.
Prema riječima prof. dr. Dubravke Pozderac Lejlić, knjiga “Emocija crte” dr. Amele Hadžimejlić pažljivom i dobronamjernom čitatelju i pisma i slike razotkriva ono ‘kako’ a ne ‘što’, a time nudi i bolje poznavanje samoga čovjeka, ukoliko ovaj u sebi još uvijek zadržava nešto od djeteta – jer, riječima Maloga Princa: “Odrasli nikada ništa ne shvaćaju sami, a djecu zamara da im stalno daju objašnjenja”.