Foto: Maja Topčagić, Kosta Đuraković, Valerie Maltseva
Kolekciju brenda irma KOHEL, koju čine torbe, nakit, dugački šalovi, majice, suknje, kimona, jastučnice, tanjiri, objedinjuje etički pristup njihove autorice koja smatra da dizajn može i mora postojati izvan zadatih pravila i okvira veličine i roda, kao i da za dobar izgled čovjeka ne moraju patiti – životinje. Veganski i inkluzivan, irma KOHEL je brend za one koji lični ukus vide kao prostor slobode, za sebe i druge.
Svijet dizajna je polje neslućenih mogućnosti, a dizajnerica Irma Kohel je to odlučila demonstrirati kolekcijom koja se proteže od torbi, preko odjevnih predmeta i modnih dodataka poput predimenzioniranih šalova i nakita, pa do svakodnevnih kućnih potrepština koje, dobro osmišljene, oplemenjuju životni prostor. Na početku našeg razgovora, Irma ističe da je cijeli život bježala od mode jer joj se nije dopadao svijet komercijalizacije koju je moda uvijek podrazumijevala, ali budući da je od najranijeg djetinjstva pravila, prepravljala i dizajnirala odjeću na kraju je uspjela pronaći vlastiti put u modnom svijetu, zaobilazeći njegova ustaljena pravila.
„Diplomirala sam grafički dizajn i dizajn novih medija. Nakon što me nisu primili na studij produkt dizajna na Akademiji likovnih umjetnosti u Sarajevu, upisala sam grafički dizajn koji je moju ekspresiju, upornost i želju za stvaranjem odveo u sasvim novom pravcu, a zatim sam se prebacila u Beograd, na Fakultet digitalnih umjetnosti i odsjek Dizajn novih medija, koji me je oblikovao, istesao i naučio da sa znanjem mogu šta god poželim. Tokom studiranja sam naučila sva pravila i danas smatram da ih ne moram poštovati, jer samo tako mogu svoju viziju i stvaranje oblikovati spontano i iskreno“, prisjetila se Irma za Urban magazin.
Prva profesionalna iskustva sticala je radeći kao grafička dizajnerica za dvije firme iz Dubaija i Stockholma, ali je, kako kaže, svaki slobodan trenutak koristila da stvara nešto za svoju dušu. „Prekretnica se dogodila kad mi je ukraden laptop sa svim fajlovima od osam godina studiranja i rada, što me je bukvalno učinilo praznim listom papira. U tom sam trenutku odlučila pokrenuti vlastiti brend i rođena je irma KOHEL. Rekla sam sebi, dizajnirat ću proizvode koje želim, bez obzira na to da li se to nekom sviđa, bez pravila i ograničenja. Bez modnih revija i svega što označava pojam fashion. Bez sezona, veličina, rodnih razlika. Bez nametnutih trendova i želje za profitom. Poruke koje sam time slala su za kratko vrijeme došle do pravih ljudi koji ih razumiju, jer u moru vještačkog ljudima fali sirova prirodnost.“
Irmine torbe, šalovi, kimona, nakit i detalji za dom otad osvajaju zaljubljenike u minimalistički dizajn i vječnu igru crne i bijele. „Minimalizmom je moguće pokazati suštinu. U svedenosti, bez fasade i dotjerivanja prikazujem formu, sirovu, neprerađenu. I sama se najbolje osjećam kad nosim nešto jednostavno, tad se mogu fokusirati na rad. Isto tako, monohromatske boje koristim od samog početka jer njima dobijam čistu formu. Bojama dočaravate emocije, bez boja ih živite.“ Ističe i da svi komadi iz kolekcije irma KOHEL nastaju u glavi, radije nego na papiru. „Trudim se da ih ne skiciram, jer onog trenutka kad ideju stavim na papir prelazim odmah na nešto drugo, a dok je u glavi energija me drži sve dok ne vidim taj proizvod u rukama.“
Inkluzivni, veganski proizvodi
Majice, suknje, šalovi, nakit i ostali predmeti koji izlaze iz radionice irma KOHEL rodno su neutralni, bez veličina, prilagodljivi svim oblicima i veličinama tijela, te se stoga s poštovanjem obraćaju svakom potencijalnom kupcu. Etički pristup za Irmu je i jedini moguć, te ne upotrebljava proizvode životinjskog porijekla i brend je zato veganski. „Kroz proizvode pokazujem svoj pristup, odgoj, misli, uvjerenja i način života. Pokazujem, ne objašnjavam, i sva moja uvjerenja se ispoljavaju kroz moj rad. Vegetarijanka sam cijeli život. Ne možete voljeti životinje a nositi ih mrtve na nogama ili na ramenu, u obliku cipela ili torbe. To je kontradiktornost, zato nikad nisam nosila kožu ili svilu, niti ih koristim među svojim materijalima.“
Irmin pristup radu u skladu je s njenim pogledom na cjelokupnu industriju čije velike korporacije počivaju na iskorištavanju ljudi koji jeftinu odjeću i predmete za svakodnevnu upotrebu proizvode danonoćno radeći u fabrikama u najsiromašnijim područjima naše planete, a plaćeni su nekoliko dolara na dan. Podrškom brendovima koji se povode etičkim principima svi možemo doprinijeti da se ta slika počne mijenjati, ističe naša sagovornica. „Podržavanjem iskrenog i kvalitetnog rada doprinosimo dugoročnom rješenju i vraćanju izgubljenih vrijednosti. Sve manje ljudi razmišlja dugoročno, a time se gubi kvalitet i etički, moralni pristup.“
Na tom tragu, Irma svojim brendom rukovodi tako da nema ciljnu grupu kupaca pri oglašavanju, uvjerena da će ga oni koji prepoznaju vrijednosti s kojima se slažu sami pronaći. „KOHEL ne cilja na ljude da bi im nešto prodao, nego ljudi sami dođu jer se prepoznaju u uvjerenjima koja ispoljavam u svom radu. Presretna sam kada vidim žene i muškarce koji nose KOHEL i osjećaju se dobro u tome, uspješni su, fokusirani, produktivni i ispunjeni.“