Dizajnerica iz Bosne i Hercegovine Ena Mulavdić i umjetnik iranskog porijekla Ebrahim Mohammadian upoznali su se u Istanbulu, a iz njihovog prijateljstva, spoja kreativnih sfera u kojima djeluju i uticaja kultura iz kojih dolaze rođen je nakit ELIRD. Svoj rad prvenstveno posmatraju kao umjetnost, a u njegovu jedinstvenu ljepotu mogla se uvjeriti i publika na nedavnoj samostalnoj izložbi ELIRD nakita postavljenoj u sarajevskoj Vijećnici.
Ena i Ebrahim upoznali su se prije šest godina u Istanbulu, multikulturalnoj metropoli u kojoj je Ena u to vrijeme studirala na Institutu za nauku pri Univerzitetu Mimar Sinan, na Odsjeku za industrijski dizajn, a Ebrahim gradio karijeru kao samostalni skulptor i slikar sa dugogodišnjim iskustvom koje je sticao na Umjetničkom univerzitetu u iranskom gradu Jazd, na Odsjeku za slikarstvo, te školujući se punih dvanaest godina kod jednog od najcjenjenijih savremenih iranskih slikara, Mohammada Fasounakija. Dolazeći iz različitih ali bliskih područja djelovanja, razmjenjivali su naučeno, te nakon nekoliko godina odlučili pokrenuti zajednički studio za izradu nakita. „Naši prijašnji radovi, koliko god oni bili različiti od onoga čime se trenutno bavimo, uzrok su svega onoga što smo danas“, ističe Ena Mulavdić na početku našeg razgovora.
‘Svi su ljudi povezani, bez obzira na kulturu i historiju’
Studio za izradu savremenog nakita koji su pokrenuli u Istanbulu najprije je nosio ime Jewellery EM, a početkom ove godine preimenovan je u ELIRD. „ELIRD je nastao iz prijateljstva, uzajamnog razumijevanja, ljubavi prema umjetnosti i dizajnu, i iz želje za komunikacijom sa svijetom i dijeljenjem onoga što nosimo u sebi sa drugima. Spojila nas je sudbina, nekim čudnim i nama neznanim putevima i modusima, a naša vodilja, kako u radu tako i u životu općenito, jeste da istina i ljubav uvijek pobjeđuju. Želimo da ostanemo istrajni i vjerni ovome putu kojim smo krenuli“, ističu naši sagovornici, čiji radovi plijene pažnju delikatnom izradom i minijaturama, zahvaljujući kojima svaki komad nakita pripovijeda svoju priču punu umjetnosti, fantazmagorija, flore i faune. Života samog.
Uzevši u obzir da umjetnički dvojac dolazi iz različitih kultura, a njihov zajednički rad započeo je u Istanbulu, nakit koji izrađuju objedinjuje uticaje svih mjesta koja su im označila živote, ali Ena i Ebrahim ističu da se više nego historijskim i kulturnim uticajima prepuštaju nadahnuću za koje je zaslužan unutrašnji svijet koji svi u sebi nosimo. „Svi ljudi su dio jedne cjeline, a to se najslikovitije može zamisliti ukoliko ‘obojimo’ zrak koji svi udišemo u npr. ljubičastu boju – vidjet ćemo koliko smo svi povezani, bez obzira na kulturu, proživljenu historiju, umjetnost i slično. Opet, ako posmatramo iz kulturološke ili historijske perspektive, možemo uočiti toliko sličnosti, ‘fraktalnosti’ događaja u različitim epohama, tako da je zaista potpuno jasna koherentnost svijeta (kultura, vremêna, historije, umjetnosti…). Motivi na našem nakitu nisu ograničeni kategorijama, mogu se tumačiti na razne načine i uvijek pričati različite, a opet slične, priče.“
ELIRD studio se prije nekoliko mjeseci iz Istanbula preselio u Sarajevo, a upitani na šta su najponosniji kad pogledaju trogodišnje djelovanje iza sebe, Ena i Ebrahim odgovaraju da je najveća vrijednost njihovog posla, gdje god njihov nakit nastajao, u tome što rade ono što zaista vole. „Puno je prepreka na ovom putu. One su svakodnevne, a naš posao je da nađemo način da na svaku situaciju gledamo kao na novu priliku. Biti spreman konstantno učiti, spoznavati samog sebe i ne zadržavati se u zoni komfora velika je sreća, životni zadatak i odgovornost. Protekle tri godine ispunjene su nezaboravnim trenucima, intenzivnim radom i trudom te velikim brojem radova nastalih iz čiste ljubavi.“
‘Bitno je znati kada završiti rad i ne pretjerati’
Već prvi pogled na nakit ELIRD posmatraču pojašnjava da iza njega stoje sati i sati preciznog, predanog rada i koncentracije, uz originalnost pristupa kojim Ena i Ebrahim slikarstvo i skulpturu primjenjuju na prstenju, ogrlicama i privjescima, a odnedavno i na sunčanim naočalama. Proces izrade jednog komada nakita, recimo prstena, zavisi od količine detalja, zahtjevnosti materijala i veličine. „Najčešće ulažemo i do četiri sedmice vremena u izradu jednog prstena. Rad započinjemo odmah u materijalu, a to je za nas najveća, neizvjesna i najzahtjevnija kreativna igra. Potrebno je dosta strpljenja, otpornosti na bilo kakvu ljutnju i nezadovoljstvo, te pokretačka energija koja vam neće dati da odustanete na pola puta. Također, bitno je znati kada završiti rad i ne pretjerati.“
Ističu kako sve može biti materijal, uz preduslov da najprije razumiju koji će materijal najbolje iskomunicirati ono što žele prenijeti, a jednako otvoreno gledaju i na tehnike rada. „Do sada smo koristili različite metale, poput srebra, bronze, zlata, mesinga, različite vrste drveta, platna, poludragog i dragog kamenja, keramiku i papir. U budućnosti planiramo biti još kreativniji u tom pogledu. I prema tehnikama smo vrlo otvoreni, a možda je najznačajnije da spomenemo jednu tehniku koja je danas veoma rijetka, njom se bavi svega desetak majstora u svijetu, a to je tehnika negativne intarzije skulptura u kamenu. Ova tehnika podrazumijeva urezivanje skulpture sa suprotne strane prozirnog kamena (donji dio kamena koji se ugrađuje u metal), pa kada se kamen okrene na tzv. pravu stranu dobija se dojam da se skulptura nalazi unutar samog kamena.“
Svaki komad nakita ELIRD je – treba li uopšte naglasiti – u potpunosti unikatan, a dio opusa nastalog u Eninoj i Ebrahimovoj radionici sarajevska publika je mogla pogledati u augustu na njihovoj samostalnoj izložbi u Vijećnici. Prije Vijećnice, nakit ELIRD predstavljen je na izložbama od Baltika do Sjedinjenih Američkih Država, između ostalog u galeriji Mobilia u Cambridgeu, u Massachusettsu, na Sedmici nakita u Münchenu, te na izložbi Amber Trip u Vilniusu. Članovi Udruženja likovnih umjetnika primijenjenih umjetnosti i dizajnera Bosne i Hercegovine, Ena i Ebrahim ipak ističu da, premda umjetničko djelo, nakit mora biti i nosiv. „Nakit koji izrađujemo prvenstveno posmatramo kao umjetničko djelo. Međutim, nakit je oduvijek bio vezan za ljudsko tijelo, pa u tom smislu on podrazumijeva i dosta dizajnerski značajnih aspekata. Možda je najpriličnije reći da je nakit ELIRD spoj umjetnosti i dizajna.“
Da je priča o nakitu ELIRD zaista svjetska i da je odavno prevazišla okvire Balkana na kojem je nastala, svjedoči i činjenica da je predstavljen u brojnim glasovitim časopisima, među kojima su i Vanity Fair, Glamour, GQ i Vogue. Oni koji bi ga voljeli pogledati ili kupiti mogu to učiniti u sarajevskoj galeriji Udruženja likovnih umjetnika primijenjenih umjetnosti i dizajnera BiH, ali i u Beču i Cambridgeu. Na kraju pitamo Enu i Ebrahima šta odlikuje njihove kupce, ko su ljudi koji kupuju njihov, iznimno poseban, nakit? „To su ljudi koji su svjesni sebe, svoje dobre i loše strane, odnosno ljudi koji žele da budu u miru sa samim sobom. Oni na duhovnoj razini osjećaju naš nakit i nose ga uz različite stilove odijevanja i u različitim prilikama“, naglašavaju.