Piše: Branislava Kolarov
Veoma mali broj ljudi zna da iza cjelokupnog muzičkog opusa benda The Prodigy stoji jedan čovjek. Liam Howlett je pokretačka sila, idejni tvorac, najčvršća konstanta i autor svih pjesama najutjecajnijeg elektronskog punk sastava svih vremena, koji je ovaj muzički genije inicijalno zamislio kao samostalni projekt. Od časova klavira koje je pohađao kao dijete i eksperimentiranja sa produkcijom, do formiranja benda, osmišljavanja nastupa koji su sastav načinili jednom od najuzbudljivijih svjetskih koncertnih atrakcija i današnjeg statusa revolucionara elektronske scene, muzičko putovanje Liama Howletta prožeto je konstantnim inovacijama i evolucijom, ali i borbom za očuvanje istinskog undergrounda. Njegov ritam savršeno su ispratili Keith Flint, Maxim Reality i Leeroy Thornhill, iz čije je udružene vizije nastala grupa koja je postala ogledalo, epitom i definirajući faktor rave zajednice.
Prvi rave partyji u Velikoj Britaniji bili su masovni, najčešće ilegalni, u malim, ruralnim mjestima, napuštenim građevinama i ambarima. Tada sedamnaestogodišnji Liam Howlett, koji je svoje muzičke temelje izgradio na hip-hopu, bio je momentalno zaluđen novim zvukom i energijom potkulture čijem je rađanju prisustvovao i sa kojom je rastao. U svoja četiri zida, u studiju izgrađenom od novca zarađenog sezonskim poslovima, ispitivao je granice elektronske muzike, kombinovao semplove i miksao elemente techna, breakbeata i junglea, kako bi kreirao zvuk koji je bio jedinstveno njegov. Upravo u tom studiju, u njegovoj sobi, nastao je veliki dio diskografije grupe The Prodigy, koja je nazvana po Liamovom prvom sintisajzeru.
Prije osnivanja samog benda, Howlett je „na lageru“ uveliko imao čitav arsenal traka koje je samostalno producirao, kao i dogovoreno izdanje EP-ja „What Evil Lurks“ sa vodećom nezavisnom undrground etiketom XL, gdje je prepoznata njegova snažna muzička vizija. Kako je u međuvremenu upoznao dva istaknuta „ravera iz mase“, Keitha Flinta i Leeroya Thornhilla, pozvao ih je da mu se pridruže na bini, ujedinjeni u zajedničkoj ideji – da rade ono što njih „radi“. Ubrzo im se kao MC pridružio Maxim Reality, koji je ostatak benda zvanično upoznao in medias res – na njihovom prvom zajedničkom nastupu.
The Prodigy je kroz čitavu karijeru nastojao održati ovu dinamiku stvaranja – Liam bi samostalno pisao i komponovao muziku, a umjesto na organizovanim probama, bend bi novi muzički materijal isprobavao u direktnoj interakciji i razmjeni energije sa publikom na sve posjećenijim i učestalijim nastupima uživo. Ovaj pristup ispostavio se kao formula za njihov uspjeh – debitantski album „Experience“ iz 1992. postao je klasik i prije nego što je zvanično objavljen, sa vodećim singlovima „Charly“ i „Out of Space“, a trake sa ovog izdanja puštali su svi aktivni i istaknuti producenti i selektori, uključujući i Carla Coxa.
Uz prve uspjehe, bend se susreo i sa prvim preprekama – jedna od ozbiljnijih bila je naslovna strana časopisa Mixmag i tekst naslovljen „Did ‘Charly’ kill rave?“, sa kritikom čitavog talasa numera sa „dječijim“ semplovima koje je ovaj singl pokrenuo, upirući prst u pojedinačne članove benda, ali i u čitavu potkulturu. Izrevoltiran napadom medija, ali i pritiskom britanske vlade, koja je u tom trenutku nastojala da zabrani ilegalne rave partyje, Liam je počeo da radi na novom albumu – „Music for the Jilted Generation“ – posvećenom upravo ovom problemu.
„So, I’ve decided to take my work back underground, to stop it falling into the wrong hands“ – semplom koji otvara album Howlett je poslao snažnu poruku, učvrstio moć rave pokreta i postavio The Prodigy na njegov prijestol. U video singlu „No Good“ sa istog albuma, Liam lomi zid čekićem, čime simbolično najavljuje dolazak nove generacije, novog zvuka i novog doba muzike. „Jilted Generation“ postavio je The Prodigy na mjesto besmrtnih, a Liam Howlett sa nepune 24 godine postao jedan od najtraženijih i najutjecajnijih producenata u svijetu elektronske muzike.
Bend je sa nepokolebljivim integritetom odbijao pojavljivanja u komercijalnim emisijama i programima, vodeći se Howlettovom idejom da popularnost treba da grade na „čvrstoj osnovi snažne undergound podrške“. Prekookeanski uspjeh donijelo im je potpisivanje izdanja za Madonnin lable Maverick, i to nakon što je Liam odbio da producira njen sljedeći album, uz objašnjenje da „nema šanse da komercijalizuje svoj zvuk“. Naredni album bio je nešto što je cio svijet iščekivao – kultni „The Fat of The Land“ postao je okidač planetarnog ludila za elektronskim zvukom, a „Firestarter“ i „Breathe“ dostigli su prva mjesta na vodećim singl top listama.
I pored tvrdoglavog anti-superstar stava, Howlett je već kao dvadesetogodišnjak imao dva top 10 singla u svom muzičkom portfoliju. Ogromno interesovanje za njegove samostalne muzičke i selektorske sposobnosti svojevremeno je krunisano solo mixtape albumom „Dirtchamber sessions“ za BBC1, a iz utjecaja i prisustva u svijetu poznatih proizašao je i brak sa kanadskom pjevačicom grupe All Saints Natalie Appleton. Bendu The Prodigy donio je pet prvih mjesta britanske liste najprodavanijih albuma, 25 miliona prodatih izdanja širom svijeta, dvije Brit nagrade, tri MTV Video Music nagrade, kao i nominacije za Grammy Awards i Mercury Prize. Svakim sljedećim izdanjem, The Prodigy je utvrđivao svoje mjesto na vrhu vječne liste gigantskih headlinera najvećih svjetskih festivala, stadiona i turneja, svrstavši sebe među legende muzičke historije.
Maestralnim producentskim vještinama Liam Howlett je redefinirao elektronsku scenu, kao direktnu inspiraciju imenovala su ga brojna vodeća svjetska muzička imena, a samo neka od njih su Skrillex, Pendulum, Fatboy Slim, Sepultura, Sleaford Mods, Rage Against the Machine, Kasabian, Chemical Brothers i Enter Shikari. Od osnivanja benda do danas održao je praksu da u studiju radi isključivo potpuno sam, najčešće noću, ali je gotovo uvijek, čak i rijetke solo radove, potpisivao kao The Prodigy.
U okviru velike povratničke turneje, koja već sada uživa status najtraženije za 2023. godinu, The Prodigy će obići najveće evropske festivale, a u kalendar je upisan i EXIT, koji je Liam Howlett nazvao svojim omiljenim festivalom. U EXIT Univerzum od 6. do 9. jula stiže i Skrillex, nosilac čak osam Grammy nagrada, rock senzacija Viagra Boys, jedan od najtraženijih elektronskih kolektiva današnjice Keinemusik, duo CamelPhat, Hot Since 82, Vintage Culture, Cockney Rejects i The Toasters, koji predvode 23 do sada objavljena imena za 2023. godinu.