Razgovarala: Elma Hodžić
Različitim medijima umjetnica Alma Gačanin odvažno i provokativno otvara brojna društvena pitanja! Zanimljivo je kako vješto uspijeva artikulirati vlastita iskustva i nedoumice jezikom umjetnosti: vjerujem da je Almina autentičnost rezultat autorefleksije i dubokog seciranja svijeta koje, izvedeno hrabrim rezovima, otvara mogućnost konstruktivnog dijaloga. Primjera radi, Alma je boravila na Bliskom istoku i radila je kao stjuardesa. Ovo životno putovanje je poslužilo kao osnova za profesionalna istraživanja. Tako je počela istraživati specifičnosti rada i nesigurnosti koje pojedina zanimanja nose sa sobom, s naglaskom na položaj žene u kapitalističkom društvu. Koja je suštinska perfidnost savremene organizacije rada? Koji su oblici diskriminacije u savremenom poretku? Jesu li promjene moguće? Šta je dobar život – šta je posao iz snova? U novembarskom broju Urban magazina otvaramo samo dio pitanja iz zanimljivog i raznolikog opusa Alme Gačanin.
Moj kategorički imperativ je da služim
Možete li se predstaviti čitateljima Urban magazina? Kako ste se oblikovali kao umjetnica i feministkinja – šta je najviše utjecalo na Vaše obrazovanje i profesionalno sazrijevanje?
„Alma živi i radi kao umjetnica bez obzira na posao koji obavlja u datom trenutku“ je moja omiljena uvodna rečenica iz biografije. Dobitnica sam nagrade ZVONO za najbolju umjetnicu u BiH za 2022. godinu. Moj rad se temelji na istraživanju prekarijata i specifičnosti pojedinih zanimanja, kojim sam se i sama bavila u određenim periodima. Izražavam se u različitim medijima, a u posljednje vrijeme najviše se bavim performansom i crtežom. Master u edukaciji likovnih umjetnosti sam stekla na ALU u Sarajevu. Moje studijske godine je obilježila ogromna znatiželja, volja za radom i bezbroj pitanja na koje mi niko nije mogao dati odgovore. Na neke odgovore još nisam spremna. Prvi posao sam dobila na početku studija i očekivala sam da će mi formalno obrazovanje pružiti alate za snalaženje na tržištu rada. To se nije desilo, nažalost, ali tamo sam stekla sam druge vještine, koje se mogu prepoznati u mom radu: disciplina, samokritičnost, dosljednost. Životno iskustvo i radno iskustvo su utjecali na moja interesovanja i samim tim odredili moju praksu, podrivanje patrijarhata i borbu protiv kapitalizma.
Šta je za Vas umjetnost? U kojim sve medijima djelujete?
Umjetnost je manifestacija drugačije realnosti.
Od čega se sastoji Vaša nova izložba u galeriji Manifesto? Na kojim teorijskim postavkama su zasnovani radovi predstavljeni u Manifestu?
Na izložbi Moj kategorički imperativ je da služim, koja je nedavno zatvorena u galeriji Manifesto sam pokazala radove koje publika nije vidjela dosad. Radi se o seriji crteža i ispisa na lateksu, kroz koju adresiram problematičnu upotrebu jezika kapitalizma i očekivanu servilnost u uslužnim djelatnostima. Izložba je nastala kao rezultat višegodišnjeg bavljenja pozicijom radnice na tržištu rada, a kao inspiracija za konceptualiziranje je poslužilo moje iskustvo s posljednje radne pozicije, Client Care. Naime na ovoj poziciji sam bila zadužena za rješavanje problema izazvanih nezadovoljstvom usluga u tadašnjoj firmi kao i za održavanje zadovoljstva klijenata. Razgovori koje sam vodila na poslu s klijentima/icama su podrazumijevali dosta emotivnog rada, a kada to nije bio slučaj koristila bih se jezikom kapitalizma kao i moji klijenti. Sinonim za besprijekorne usluge ili white gloves service je bio sveprisutan u mojoj radnoj svakodnevici i to je bila inicijalna inspiracija za istoimeni performans u kojem performiram niz vježbi prije nego što poslužim/počastim publiku puslicama. Namjera je bila kreirati diskusiju o pozicijama moći, proizvodnim i klasnim odnosima. Teorija vrijednosti, marksistička politička ekonomija i teorijske rasprave o performansu u kapitalizmu su temelji mog rada i utjecali su na radove Service from the Heart i White Gloves koji sačinjavaju izložbu My categorical imperative is to serve.
Moramo biti bolji
Kako su Vaša životna iskustva pomagala ili artikulisala Vašu umjetnost? Na šta reagujete, ili ako Vam je tako draže, kojim društvenim pojavama/fenomenima se bavite kroz jezik umjetnosti?
Odrasla sam u radničkoj porodici i to je za moju praksu zaista važno, jer sam svjedočila transformaciji radništva kroz radni vijek svojih roditelja, ali i kroz sopstvena radna iskustva. Prekarijat i patrijarhat su slomili moje srce prije prve ljubavi, i bilo mi je potrebno neko vrijeme da to razumijem i procesuiram. Izloženost male gazeu od malih nogu me je jako mučila i dosta sam se borila s teretom ženstvenosti dok ga se konačno u kasnoj adolescenciji nisam oslobodila. Iz ovih razloga u svojoj umjetničkoj praksi nastojim da transformišem radne pozicije koje su nerijetko stereotipizirane, kroz njihovo podrivanje iznutra i bavim se problematičnim reprezentacijama ženskosti u javnom diskursu ironizirajući ih kroz crtež, tekst, izvedbu. Na taj način, poželjna i sasvim normalizirana pasivna ženskost patrijarhalnog društva postaje aktivna i sve negativnosti vezane za nju se fetišiziraju, od hiperseksualiziranosti do dlakavosti, ćelavosti itd. Alter ega koja crtam ili likovi koje utjelovljujem u performansima nisu nositeljice ustaljenih značenja, one kreiraju nova značenja u kojima nisu viktimizirane i nisu krive.
S kojim izazovima se kao umjetnica i radnica na polju kulture suočavate? Koliko je dinamična i poticajna likovna scena u Sarajevu? Fali li nam još galerija poput Manifesta? Nedostaje li nam novca? A publike?
Publika se mora njegovati, a da bi to bilo moguće, potrebno je stalno kreirati sadržaje, stvarati navike i održavati želju kod publike. Posmatrajmo to kao prijateljski ili ljubavni odnos, na kojem se neprestano mora raditi. Nama, prije svega, nedostaje profesionalizma i odgovornosti prema struci i prema poslu koji se obavlja. Novca nedostaje svuda, ovdje je samo pogrešno raspodijeljeno ono malo što imamo, a to uglavnom proizlazi iz nedostatka društvene odgovornosti, neznanja i nerada. Sarajevo živi od potencijala i sve i svi mi koji nismo odustali od njega, vjerujemo i nadamo se da će se jednog dana taj potencijal ispuniti. I tako se može objasniti nevjerovatni entuzijazam i postojanje male, ali dobre scene ovdje. Imati jednu galeriju, jedan Manifesto u glavnom gradu je tek početak. Moramo biti bolji. Mora nam biti više stalo, do ovog grada, do društva u kojem živimo. U suprotnom možemo živjeti bilo gdje i raditi bilo šta.
Na čemu sada radite? Koji su planovi za nove umjetničke poduhvate?
Pripremam velike izložbe i performanse. Trenutno sam najviše zaokupljena radom na performansu koji producira Institut Maska u Ljubljani i jako se radujem igranjima u januaru 2024.