Razgovarala: Elma Hodžić
Foto: Vanja Lisac
Model: Sara Bilić
Frizura i šminka: Amra Bilić
Ata Omerbašić, akademska produkt dizajnerica, dobila je niz priznanja i nagrada za svoje jedinstvene unikatne kreacije. Diplomirala je na Akademiji likovnih umjetnosti u Sarajevu, a redovni je član ULUPUBiH-a. Kolekcije je predstavila domaćoj publici kroz brojne revije i izložbe, a također djeluje i u inostranstvu. Njene dinamične i zanimljive kreacije nastaju s posebnom ljubavlju prema prirodi, čovjeku i umjetnosti.
Kako ste se zainteresirali za modni dizajn?
Oblikovanje različitih materijala me privlači od djetinjstva – posebna magija pretvaranja dvodimenzionalne tkanine u odjeću, koja ne samo da obavija naše tijelo, već se kreće s njim i praktično mijenja oblik sa svakim pokretom… Moda, u smislu trendova, me nikad nije privlačila, i taj stav se odražava u mom radu jer uvijek nastojim oblikovati komade odjeće koji će trajati mnogo duže od jedne sezone. Odjeća, po mom mišljenju, pripada zoni intimnog iako, između ostalog, služi našem javnom predstavljanju.
Šta je Vaš glavni izvor inspiracije?
Okruženje u kojem živim, priroda, život – sva lijepa i ružna iskustva… nekad se želimo sakriti iza odjeće, a nekad je koristimo da se istaknemo u masi. Moj odnos prema trenutku u kojem živimo se odražava u svakom odjevnom predmetu koji sam realizovala.
Koje su Vaše najjače vještine i kako ih primijenjujete u radnom procesu? Možete li opisati svoj kreativni proces i kako dolazite do ideja za nove kolekcije?
Kreativni proces je nemjerljiv i teško je opisati asocijativni niz koji dovodi do “rođenja” jedne ideje. Početak je najčešće input, odnosno, informacija koja dolazi iz okoline i koju nazivamo “inspiracija”. U dizajnerskom procesu slijedi istraživanje ili sakupljanje što više drugih informacija vezanih za tu temu, zatim oblikovanje početne ideje kroz skice, potom izrada osnovne konstrukcije, koja se zatim popravlja i dorađuje da bismo u posljednjoj fazi pristupili realizaciji finalnog šnita – niza oblika koji se kroje iz željene tkanine i spajaju u konačan proizvod.
Kako se nosite s trendovima u modnoj industriji i kako uspijevate održati vlastiti stil?
Trendovi su potrebni za rad i razvoj industrije, a istovremeno su odraz kulture u kojoj nastaju. Upravo je razvoj industrijskog aspekta doveo do pojave tzv. brze mode koja nas zatrpava tekstilnim otpadom i sve češće smo svjedoci različitih kampanja koje apeluju na svjest i proizvođača i potrošača kako bi se smanjili negativni efekti pretjeranog konzumerizma. S obzirom na to da se ja bavim oblikovanjem unikatnih odijevnih predmeta, za koje se nadam da će trajati generacijama, pri radu ne pratim modne trendove iako se, naravno, redovno informišem o dešavanjima i napretku modne industrije. Karakterističan stil je odraz moje ličnosti i teško mi je pobjeći od njega.
Kako osiguravate visoku kvalitetu i izvedbu dizajna?
S obzirom na to da ja sama realizujem odjeću koju potpisujem, odgovorna sam za svaki rez, šav, detalj… Uvijek se trudim biti maksimalno koncentrirana pri radu, a s vremenom sam naučila prepoznati umor i kad je vrijeme stati, jer umor i nedostatak koncentracije su najčešći uzročnici grešaka koje je kasnije teško ispraviti.
Moda podrazumijeva interdisciplinarnost. Kako surađujete s drugim članovima tima, kao što su modni stilisti, fotografi i modeli?
Nakon procesa oblikovanja finalni proizvod prezentiramo na izložbama i revijama, a zahvaljujući fotografijama dopiremo do šire publike i čuvamo trenutak u vremenu koje neumitno prolazi. Naravno, za uspješnu fotografiju potreban je tim profesionalaca koji će posmatračima na što bolji način dočarati početnu ideju. Fotografije nekada prikazuju isključivo odjeću, odnosno stil, a nekada se uvode i drugi objekti, scenografija i detalji koji pojačavaju željeni utisak.
Kako se nosite s kritikama i kako koristite povratne informacije kako biste unaprijedili svoje kreacije?
Kritike mogu biti zlonamjerne ili konstruktivne, nakon nekog vremena naučite uočiti razliku. Većina fenomen odijevanja posmatra površno, kroz trenutne trendove i ne razumije pogled na oblačenje kao konstantu u načinu izražavanja i komunikacije sa okolinom… neki modeli su namjenjeni svakodnevnim obavezama, neki su posebni za svečane prilike, a neki opet izražavaju bit trenutka koji će još dugo nakon njegovog prolaska odjekivati u nečijem životu. Volim raditi sa drugim kreativnim profesionalcima i uvijek sam radoznala i jedva čekam njihove komentare i osvrte na moj rad, jer pogled iz drugog ugla pomaže objektivnijem sagledavanju, a ponekad se osvjesti i potpuno drugačiji kontekst od onog koji sam ja imala u vidu.
Koje biste promjene željeli vidjeti u modnoj industriji? Kako Vaš brend doprinosti tim promjenama?
Vjerujem u promjene, ali sam i vrlo svjesna moći novca i zarade koju modna industrija donosi na globalnom nivou. Nadam se, i voljela bih da proizvodni procesi ne utječu na ravnotežu u prirodi i da se više pažnje obrati na poboljšanje uslova rada u tekstilnoj industriji. Moj brend je mali i nema utjecaja na globalne promjene, ali s obzirom na to da smatram da je i najmanja akcija važna, a i zbog toga jer vjerujem da smisao mom radu daje upravo mogućnost da poboljšam nečiji život – u mom slučaju da se lijepo osjeća u odjeći koju nosi. Nastojim što više koristiti klasične, prirodne tkanine koje su i najudobnije i najbolji regulatori topline, a istovremeno su biorazgradivi, i naravno, nastojim smanjiti količinu otpada koji proizvodim u procesu oblikovanja.
Kakve su Vaše ambicije i ciljevi u budućnosti?
Prvenstveno se nadam da ću uspjeti realizirati sve što sam do sada počela, a za poslije, vidjećemo.