Drama Cijedila sam cveklu pokušaj je prihvatanja smrti kroz bujicu riječi. Tekst je nastao četiri godine nakon smrti majke autorice Nejre Babić, koja kroz ovu priču nastoji shvatiti zašto smrt postoji. Smrt nije samo kraj, već i susret sa svim onim što je ostalo neizgovoreno, sa svim strahovima i željama koje su ostale skrivene. Napisan je kao neprekidni monolog između kćerke i majke, bez ikakve cenzure i potrebe za uljepšavanjem okolnosti – kao hronika umiranja i preispitivanja (ne)proživljenog. Na osnovu te poetske drame nastaje predstava – savremena opera u režiji Irene Popović Dragović, prema libretu Jelene Novak.

Ako operu definišemo kao muzičko-scensko djelo za soliste, hor i orkestar, dolazimo do zaključka da ova predstava sadrži gotovo sve elemente klasične opere, ali ih prilagođava savremenom izrazu. Orkestar se ne nalazi u tradicionalnoj orkestarskoj rupi, već na sceni, gdje postaje dio scenografije. Članovi kamernog ansambla aktivni su učesnici opere – osim što sviraju, oni govore, šapuću i pjevaju određene dijelove libreta te učestvuju u pojedinim koreografijama. Glas se ne tretira isključivo u operskom maniru – uz tradicionalni operski vokal prisutni su i obični glasovi, čime se stvara potpuno nova zvučna boja.

Predstava Cijedila sam cveklu posvećena je svim ženama koje su ostavile svoju dušu na onkološkim hodnicima i koje su, vrlo vjerovatno, tokom života rijetko otvarale dušu drugima.

Direktorica SARTR-a Maja Salkić izrazila je veliko zadovoljstvo zbog realizacije ove predstave, koja se značajno razlikuje od dosadašnjeg repertoara i načina rada teatra.

„Sretni smo što imamo priliku istraživati nove pozorišne pravce. Imali smo iskustvo rada s Irenom Popović Dragović prije sedam godina u SARTR-u. Nakon što sam pogledala njenu predstavu Deca, bila sam sigurna da će jednog dana ponovo raditi s nama. Još jedna velika sreća je Nejrin tekst Cijedila sam cveklu, veličanstvena ispovijest o gubitku majke. Čitajući ga, čula sam Ireninu muziku i zamislila ih kao izuzetne saradnice“, rekla je Salkić.

Rediteljica i kompozitorica Irena Popović Dragović istakla je da joj je prije svega tekst Nejre Babić omogućio da stvori nešto istinski važno i životno.

„Treperava sam. Znam gdje dolazim i svjesna sam šta radim. Od kada sam stvorila Decu, pronašla sam suštinu teatra kojim želim da se bavim. Sve prije toga bilo je divan poligon i škola, da se dese Deca. Sada radimo vrstu teatra u kojoj su gotovo svi članovi ansambla i orkestra tretirani kao likovi. Ova opera koristi sve elemente klasične opere, ali ih prilagođava savremenim potrebama – to je opera za ponijeti. To je opera prisnosti, ali bez kompromisa u kvaliteti. U postdramskom teatru često se gubi ta ljudskost, ali Nejrina priča je priča svih nas – priča o gubitku. Kada me je Maja pozvala, ovo mi je bila neka vrsta iscjeljenja. Kroz proces rada uspjela sam da sagledam život kao nešto veličanstveno, bez obzira na to što se na njegovom kraju nalazi smrt. Bolest, koliko god bila teška, može biti i svojevrsna počast – prilika da se ojačamo, sagledamo sebe iznutra i očistimo. Cijeli rad na operi za mene je iscjeljujući. U procesu ćemo slušati jedni druge, poštovati i uvažavati različita mišljenja. Vjerujem da to ne može a da ne rezultira dobrim djelom. Pišući muziku, došla sam do katarze. U vremenu kada se u svijetu dešavaju strašne stvari, pronašla sam svoj balon – i ne dam ga“, naglasila je Popović Dragović.

Jelena Novak, autorica libreta, istakla je da se trudila da Nejrinu priču ne naruši, dok je sama Babić naglasila da njen tekst nije nastao s namjerom da bude postavljen na scenu, već iz lične potrebe.

„Pisala sam ga na moru, sama, 2022. godine. Došla mi je misao: sada je vrijeme da nešto napišem. Poslala sam ga Maji, a potom i Ireni, da ga pročitaju kao moje prijateljice, jer mi je u tom trenutku djelovalo nemoguće postaviti ga na scenu. Danas mi se to čini kao najtačniji izbor. Značajno mi je što će moja bol za mamom, koja nije imala toliko glasa u životu, sada dobiti toliko glasova. Tek sada shvatam koliko je pozorište moćno – kao da će moja mama konačno moći da progovori“, rekla je Babić.

Autorski tim predstave čine: autorica i dramaturginja Nejra Babić, rediteljica i kompozitorica Irena Popović Dragović, autorica libreta Jelena Novak, scenograf i kostimograf Armin Ćosić, dirigent Fuad Šetić i koreograf Emir Fejzić.

U predstavi igraju: Ana Mia Karić, Emina Muftić, Sanjin Arnautović, Amila Ravkić, Hana Zrno, Matea Mavrak i Lidija Kordić.

Premijera predstave Cijedila sam cveklu planirana je za početak aprila 2025. godine.