Pod pokroviteljstvom Ambasade Republike Slovenije u Bosni i Hercegovini i Slovenačkog Udruženja Privrednika u BiH Asocijacija za internet trgovinu “eComm” održala je javno predstavljanje rezultata Shoppers Mind 2023, prvog sindiciranog istraživanja tržišta online trgovine u Bosni i Hercegovini. Shoppers mind istraživanje predstavlja standardizirani pristup za mjerenje iskustva pri online kupovini iz perspektive krajnjeg korisnika. Istraživanje je realizovano u saradnji sa stručnjacima iz kompanije za tržišno savjetovanje i istraživanje javnog mnijenja Valicon i projektom MarketMakers, podržanim od strane Vlade Švicarske.
Pred preko 40 zvanica iz svijeta online prodaje, marketinga i medija predstavnici Asocijacije prvenstveno su naglasili postavke izvođenja ove vrste istraživanja, te naglasili kako je inicirano i realizovano sa glavnim ciljem – unaprijeđenja tržišta online trgovine Bosne i Hercegovine.
“Bez jasnih pokazatelja teško je upravljati i odlučiti pravac rada promocije, edukacije i zagovaranja tema važnih za ecommerce u Bosni i Hercegovini. Ova istraživačka platforma ponuditi će svim lokalnim i regionalnim akterima redovni uvid u online kupovne navike. Kompanije će bolje i efikasnije upravljati svojim online kanalima promocije i prodaje, razvojne i javne institucije će znati koje barijere tržišta adresirati kroz projekte i politike a asocijacija će pratiti najvažnije indikatore i time uspješnije raditi na unapređenju lokalnog tržišta i prekogranične trgovine. I drugi akteri uključeni u online trgovinu će u ovim statistikama pronaći vrijedne informacije. Banke, kartične kuće, pošte i kurirske kompanije, marketing agencije fokusirane na digitalno oglašavanje i druge.” izjavio je Jasmin Marić, Predsjednik “eComm” Asocijacije.
Sve prisutne je također i pozdravio domaćin, njegova ekselencija Ambasador Damijan Sedar te zajedno sa Članom Uprave NLB Banke i Predsjednikom Udruženja Slovenačkih privrednika u BiH, gospodinom Jurom Peljhan izrazio svoju podršku aktivnostima Asocijacije koje doprinose rastu i razvoju bh online tržišta i u konačnici promociji ekonomske saradnje između Bosne i Hercegovine i Republike Slovenije.
Imajući u vidu da se radi o najopsežnijem istraživanju koje je obuhvatilo uzorak od preko 3 hiljade ispitanika, potvrđuje se detaljan uvid u aktuelne trendove i obrasce ponašanja potrošača prilikom online kupovine. Glavni pokazatelji koje nudi ovo nezavisno, sveobuhvatno istraživanje uključuje detaljno razumijevanje online kupovine i kupovnog puta, i to kroz dubinsku analizu online potrošača, korisničko iskustvo s online trgovinama (općenito, u kategoriji), kupovno ponašanje i donošenje odluka o online kupovini. Kompanija Valicon, Shoppers mind istraživanje provodi u Adriatic regiji već 10 godina, dok je u Bosni i Hercegovini prvo istraživanje, u saradnji sa Market makers-ima, provedeno u 2018. godini.
Jedan od zanimljivih zaključaka ovog istraživanja je, da pored očekivano velikog udjela Generacije Z u online kupovini, starosna skupina tzv. Baby boomera (59-68) sve više kupuje putem interneta, adaptirajući se na korištenje modernih tehnologija i uviđajući praktičnost ovog kanala kupovine.
Posebno je bitno naglasiti kako ova rastuća skupina dominantno preferira domaće web trgovine.
Informacije poput ove omogućiti će kompanijama da prepoznaju potencijalne prepreke koje opterećuju online trgovinu, ali i eventualne mogućnosti prevazilaženja istih kao i pronalazak potencijala i novih segmenata kupaca.
Poseban akcenat stavljen je i na činjenicu da će se po prvi put podaci online trgovine sa teritorije BiH, moći direktno uporediti sa trendovima zemalja regije: Slovenija, Hrvatske i Srbije, i na taj način bolje razumijeti razlike i sličnosti koje potrošači manifestuju.
Tako na primjer, upoređujući tipove dominantno prodavanih proizvoda u BiH naspram regiona uviđamo da su obrasci kupovine prilično slični, te su iste skupine proizvoda najpopularnije: moda, elektronika, ljepota, zdravlje, bašta i dom.
Međutim ono u čemu odskačemo od regiona (Slovenije, Hrvatske), jeste udio plaćanja karticom, gdje je još uvijek postojano znatno nepovjerenje i većina kupaca preferira plaćanje pouzećem.
No, bitno je naglasiti kako se internet trgovina u BiH tek intenzivira a razvoj iste biti će pospješen istraživanjima poput ovoga. Kompanijama će biti omogućeno da rade kako na edukaciji tržišta tako i primjeni ličnih praksi – što bi u konačnici moglo promjeniti trenutne trendove.