Piše: Iskra Tabaković Hasić, psihologinja

Da vrijeme igra ključnu ulogu u spremnosti da suosjećamo s osobom u nevolji i pružimo joj pomoć, potvrdio je eksperiment s Univerziteta Princenton iz 1973. godine.

Eksperiment je dobio ime ’’Dobri Samarićanin’’ po paraboli koja se spominje u Bibliji, a koju pripovijeda Isus u Evanđelju po Luki. Isus priča kako je čovjek (implicitno se zna da se radi o Jevreju) pretučen i ostavljen pored ceste da krvari. Iako kraj njega prolaze ljudi, jedino se dobri Samarićanin zaustavlja da mu pomogne, unatoč činjenici da odnosi između Jevreja i Samarićana nisu bili nimalo prijateljski. Samarićanin je prepoznao patnju drugog čovjeka i odgovorio je na nju dobrim djelom.

Učesnici eksperimenta o kojem pišem bili su studenti teologije. Podijeljeni u dvije grupe, dobili su zadatak da pripreme govor o dobrom Samarićaninu. Ključnu razliku između dvije grupe činio je vremenski faktor: jednoj grupi je rečeno da imaju vrlo malo vremena da se pripreme, dok je drugoj dato mnogo više vremena za pripremu. Obje grupe su nakon priprema trebale preći dvorište da dođu do sale gdje će držati govor. U ovom dvorištu, na putu do sale su se susreli s čovjekom koji je ležao na zemlji, vidljivo u potrebi za pomoći. I upravo u reakciji na ovog čovjeka (koji je bio glumac) leže ključne spoznaje eksperimenta!

Možda već pretpostavljate u kojoj grupi se nalazilo 63% ljudi koji su bili spremni pomoći čovjeku u nevolji? Naravno, u grupi koja je imala dovoljno vremena da se pripremi. U grupi koja je bila u žurbi, tek 10% učesnika se zaustavilo da pomogne!

Ovo je bitna poruka za pojedinca, ali isto tako i za kreatore javnih politika – ukoliko želimo solidarno društvo u kojem djeca, a kasnije i odrasli, suosjećaju jedni s drugima, a onda i pružaju ruku jedni drugima, bitno je usporiti. Naučiti zastati, pauzirati i njegovati pauzu je prvi korak ka suosjećanju.

Iskra Tabaković Hasić je psihologinja (mag. kliničke psihologije), IIN Health Coach, instruktorica Shinrin Yoku, mindfulness učiteljica u edukaciji (Tara Brach i Jack Kornfield program Mindfulness Meditation Teacher Certification Program) i edukantica u tjelesno orijentiranoj psihoterapiji (CIR Zagreb).

Predaje na International University of Sarajevo (IUS), vodi Biophilia psihološko savjetovanje i inicijatorica je prvog polivagalno informiranog projekta u regiji Male oaze ljubavi i sigurnosti koji se sprovodi u školi Internationale Deutsche Schule i vrtiću Montessori Kindergarden Sarajevo. Možete je pronaći na Instagramu i na web stranici www.iskratabakovic.com.