Piše: Senka Hodžić
Foto: Almin Zrno
Kako bi završetak jubilarnih 30. Sarajevskih večeri muzike protekao u velikom stilu, organizatori su se pobrinuli za nesvakidašnji i zanimljiv koncertni program. Ovoga puta, Sarajevska filharmonija pod dirigentskom palicom rezidentne dirigentice festivala Samre Gulamović u Narodnom pozorištu, 24. maja 2024. godine, izvela je program sastavljen od djela THE RITE OF DRILL: Hommage a Stravinsky bosanskohercegovačke kompozitorice mlađe generacije Hanan Hadžajlić, specijalno naručenog za ovu večer, zatim popularnu svitu Žar-ptica velikog ruskog i svjetskog kompozitora Igora Stravinskog, kao i vrhunsko djelo solističke literature, Koncert za trubu i orkestar u As duru armenskog kompozitora Alexandera Arutiuniana koji je sa Filharmonijom izvela mlada i iznimno uspješna austrijska trubačica Selina Ott. Ova umjetnica svojim je nastupom zamijenila prethodno najavljenog ruskog trubača Sergeja Nakariakova koji nije mogao nastupiti u sklopu festivala zbog smrti člana porodice.
Izvedba djela specijalno komponovanog za ovogodišnje jubilarno izdanje festivala pod nazivom THE RITE OF DRILL: Hommage a Stravinsky Hanan Hadžajlić (1991) poslužilo je kao specijalan uvod u izvedbu djela Stravinskog koja je nakon nje uslijedila. Kompozitorica je formiranju ovog djela prišla iz aspekta odnosa prema muzičkom materijalu baleta Posvećenje proljeća Stravinskog, u kojem se referiranje na tematski materijal kompozitorovog djela neizostavno prepliće sa samim tretmanom “popularnog “ i “akademskog”. Koncipirajući svoje djelo oslanjanjem na ovu dihotomiju, Hadžajlić je uspjela da u muzičkom tkivu kompozicije donese dramatiku, ritmičnost, i skoro filmičan ugođaj koji je orkestar pod sigurnim vodstvom Samre Gulamović uspješno interpretirao. Nova, premijerno izvedena djela često prolaze težak i neizvjestan put kako bi zaživjela na koncertnom repertoaru orkestara, THE RITE OF DRILL uz malo više globalne pažnje prema djelima mladih domaćih kompozitora na repertoaru, ima šansu za postizanje te vitalnosti.
Djela Igora Stravinskog (1882-1971) zasigurno spadaju u red najpopularnijih kada se radi o svjetskom orkestarskog repertoaru. Balet Žar-ptica premijerno je izveden 1910. godine, a komponovan je u stilu ruskog impresionizma. Iz muzičkog materijala baletne predstave, Stravinski je oblikovao istoimenu svitu koja je rado izvođena, i donosi velike interpretativne i tehničke izazove za orkestar koji je odluči izvesti. Orkestar Sarajevske filharmonije se, pod nadahnutim i sigurnim vodstvom dirigentice Gulamović, uspješno hvatao u koštac sa često izazovnim ritamskim promjenama i smjenom solističkih dionica pojedinih instrumenata sa onima koje uključuju više instrumentalnih grupa ili pak cijeli orkestar. Tutti dijelovi u toku izvedbe Žar-ptice predstavljali su posebno blistave momente, te su još jednom ukazali na svu raskoš ovog orkestarskog djela.
Za kraj, publici u Narodnom pozorištu sa Koncertom za trubu i orkestar u As duru Alexandera Arutiuniana (1920-2012) predstavila se mlada trubačica Selina Ott, inače prva žena nagrađena prvom nagradom u kategoriji trube u sedamdesetogodišnjoj historiji ARD-ovog Međunarodnog muzičkog takmičenja. Djelo koje je izvela sa Sarajevskom filharmonijom, spada u red najpoznatijih iz standardnog svjetskog trubačkog repertoara. Arutiunian je pomenuti Koncert komponovao 1950. godine, a djelo je u ogromnoj mjeri prožeto inspiracijom crpljenom iz bogatog armenskog folklora kada se govori o melodijskim linijama, ali i harmonskim teksturama. Ploveći mirno, stameno i sigurno kroz tehničke izazove, melodijsko bogatstvo i zahtjeve za iznimnom ekspresivnošću koje postavlja Koncert za trubu i orkestar, dvadesetšestogodišnja Selina Ott je pokazala zašto se radi o iznimnoj umjetnici pred kojom je zasigurno još mnogo velikih uspjeha. Za kraj koncerta, za bis Selina Ott je odabrala izvesti kompoziciju Reveille Poula Rudersa.
Posljednji koncert u sklopu ovogodišnjeg izdanja jubilarnih Sarajevskih večeri muzike donio je još jedan podsjetnik na značaj redovne regeneracije koncertnog života predstavljanjem mlade garde solista i kompozitora u našoj sredini, kako bi njihova svježina i kreativnost imala način da se ispolji, ali i potakne neke nove tokove.