Piše: Senka Hodžić, muzička urednica u Odjelu Muzičke produkcije BHRT-a
Velika dvorana Centra za kulturu i edukaciju u Varešu bila je zasigurno premalena da bi u četvrtak, 19. septembra, primila sve zainteresovane koji su željeli poslušati i pogledati jedinstven koncertni događaj nastao zajedničkim naporima male, ali složne zajednice umjetnika i kulturnih radnika koji već treći mjesec predano i energično oblikuju 12. izdanje Vareš Classic Festivala i 1. izdanje Umjetničke rezidencije Zvjezdane Staze pod zajedničkom temom “Dreams to Come True”. Pored kontinuiranog rada festivala, jedinstvenim poduhvatom osnivanja Umjetničke rezidencije “Zvjezdane staze” u selu Mijakovići pored Vareša, a pod umjetničkom koordinacijom bosanskohercegovačko-austrijske kompozitorice Belme Bešlić Gal, kulturna situacija i posebnost u općini Vareš dobila je dodatnu dimenziju. VaClaF već godinama po mnogočemu predstavlja kuriozitet u bosanskohercegovačkom muzičkom životu ukoliko ga razmatramo u okviru standardnog rezonovanja da je razvoj, kvantitet, ali i kvalitet koncertne infrastrukture u našoj zemlji uglavnom direktno proporcionalan količini stanovništva, te sveukupnom stepenu ekonomske razvijenosti određene sredine. U takvoj postavci muzičke stvarnosti, publici u opisanim sredinama većina snova o dolasku značajnih domaćih i regionalnih imena ostane nedosanjana. Da snovi Varešana o velikim koncertima ne bi ostali nedosanjani, zajedno sa Belmom Bešlić Gal u organizaciji Udruženja “Emil Milo Cipra” pobrinula se umjetnička rukovoditeljica VaClaF-a Andrea Nikolić, donijevši u ovaj grad po mnogočemu poseban konceptualni nastup jedne od najpoznatijih interpretatorica u svijetu novog sevdaha i world musica Amire Medunjanin.
Na koncertu koji je, kao kulminacija saradnje Festivala i Rezidencije, nosio naziv “Dreams to Come True”, uz Amiru Medunjanin, nastupili su renomirani muzičari zavidnih međunarodnih karijera. Tako se na sceni vareškog Centra za kulturu i edukaciju sa Amirom našao njen dugogodišnji saradnik, vrhunski bosanskohercegovački gitarista Boško Jović, oboistica Ivana Nikolić, i članice bečkog Cipra kvarteta Andrea Nikolić (1.violina), Dominika Witowicz (2.violina), Weronika Izert (viola) i Weronika Strugala (violončelo), pod programskom i muzičkom direkcijom Andree Nikolić.
Koncert je zamišljen i veoma ambiciozno postavljen kao sveobuhvatni koncept boravka u planinskom krajoliku ozvučenom muzičkim karakteristikama tradicije ovih prostora, a propušten kroz prizmu savremenog kompozitorskog, aranžerskog i orkestratorskog pogleda.
Dramaturški koncept i režija događaja podrazumijevali su specifičnu scenografiju bogatu zelenilom i tradicionalnim bosanskim ćilimima, kao i iznimno zahtjevan dizajn svjetla. Za navedene komponente se pobrinula Belma Bešlić Gal, pri čemu joj je u režiji asistirao Almin Ibrišimović, dok su joj u segmentu scenografije pomogle Tatjana Kevešević i Elvedina Velić. Da koncertni događaj protekne prema zamišljenom planu, pobrinuli su se članovi organizacijskog tima Sanjin Babović i Tonkica Klančević, te asistentica organizacije Emina Burek. Značajan doprinos realizaciji ovog koncertnog događaja dale su i lokalne kompanije i udruženja koja djeluju na području Općine Vareš.
Djelo Belme Bešlić Gal pod nazivom Gorje ili A Journey Through the Unknown Mountain za gudački kvartet i obou komponovano 2023. godine postavljeno je kao početna komponenta okvira koncerta. Riječ je o djelu koje sazvučjima, ritmovima i melodijskim kretanjima evocira neke od najmarkantnijih komponenti muzičke tradicije ovih prostora, koristeći pritom širok spektar tehnika na instrumentima, te ljudski govor, kako bi se kreirao bezvremenski i eterični ambijent kompozicije.
Nakon djela Gorje, bilo je vrijeme za nastup Amire Medunjanin i Boška Jovića uz umjetnice Cipra kvarteta i oboisticu Ivanu Nikolić. Ovom prilikom izvedeno je 14 pjesama u sasvim novim Jovićevim aranžmanima urađenim specijalno za ovu priliku, a orkestriranim od strane mladog bosanskohercegovačkog kompozitora Tonija Toplana. Pjesme kao što su Sve ptičice zapjevale, Žute dunje, Moj dilbere, Grana od bora, Snijeg pade na behar na voće, Zapjevala sojka ptica, Čula jesam da se dragi ženi, Jovka Kumanovka, Kad umre ljubav, Pjevat ćemo šta nam srce zna, U Stambolu na Bosforu, Ajde Jano, Ako znaš bilo što, i Što te nema u registrom bogatoj interpretaciji Amire Medunjanin,
Jovićevim interesantnim, muzički inventivnim i koloritnim aranžmanima, Toplanovoj skladnoj i odmjerenoj orkestraciji za ansambl gitare, gudačkog kvarteta i oboe, predstavljale su jedinstven prohod kroz sve što publika na našim prostorima sluša, voli i poznaje. Poznata po scenskoj neposrednosti i sklonosti komuniciranju sa publikom, Amira Medunjanin je uspjela ohrabriti publiku da zajedno sa njom i umjetnicima na sceni budu kreatori jedne posebne muzičke večeri.
Za kraj je izvedena kompozicija Pannonia boundless za gudački kvartet kompozitorice Aleksandre Vrebalov. Premda stilski različito od djela Bešlić-Gal, djelo kompozitorice Vrebalov idejno i inspiracijski je slično prethodno spomenutom. Pannonia boundless prepuna je kontrasta u tempu i raspoloženju koji variraju od vedrine tradicijskih plesnih obrazaca do melanholije širokih melodija, čime je na najbolji način zaokružila jedan eterični koncept sinergije muzičkih različitosti unutar koncepta ovog događaja, u posebno energičnoj izvedbi Cipra kvarteta. Članice ovog sastava su u toku kompletne koncertne večeri skladno se izvođački nadopunjujući, donosile energičnost i svježinu interpretacije, skladno balansirajući između neophodnog virtuoziteta i ekspresivnosti u izvođenju. Članice Cipra kvarteta pod sigurnim umjetničkim vodstvom Andree Nikolić kao prve violinistice, jednako skladno su sklapale mozaik vrhunskih aranžmana i u momentima zajedničkog muziciranja sa oboisticom Ivanom Nikolić i gitaristom Boškom Jovićem. Umjetnici su tako vareškoj publici demonstrirali izuzetno visok tehnički nivo muziciranja udružen sa neskrivenom emotivnošću izvođačkog izraza.
Za izvrstan zvuk na koncertu pobrinuo se Eric Bajramović, a kompletan koncert je snimljen za emitovanje u produkciji Radiotelevizije Bosne i Hercegovine.
Snovi o velikim, produkcijski zahtjevnim i umjetnički visoko postavljenim koncertima u sredinama koje nemaju velikih mogućnosti za to mogu biti stvarnost onda kada entuzijazam i vizija organizatora naiđu na spremnost lokalne sredine da u ostvarenju tih zajedničkih snova učestvuje. Ovaj koncert zahvaljujući kojem je Amira Medunjanin po prvi put zapjevala u Varešu, osim što će velikim slovima biti upisan u historiju ovog grada, zasigurno bi mogao potaknuti slične ideje u nekim drugim, jednako malim sredinama BiH i pokazati da su organizacije sličnih događaja, onda kada su njihovi benefiti za lokalnu zajednicu prepoznatljivi, itekako moguće.